Днес магистрала "Хемус" "пораства" с още 9 км
Отсечката между Боаза и Ябланица струваше 66 млн. лв. и е построена от свързаните "Хидрострой", "Водстрой 98" и "Пътстрой Бургас"
От днес е пуснато движението по новата отсечка от магистрала "Хемус". Новите 9.3 км между Ябланица и Боаза струваха 66 млн. лв. с ДДС, които са държавни средства.
Строител беше консорциум между "Хидрострой", "Водстрой 98" (вече с ново име "ВДХ) и "Пътстрой Бургас", като всичките са свързани с Велико Желев.
Изграждането започна през март 2018 г. и първоначалният обявен краен срок беше март 2020 г. Още през януари се прокрадна идеята, че този срок може да се скъси. Тогава Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) уточни, че заради добра организация е възможно обектът да е готов още в началото на есента - тоест преди местните избори, които ще се проведат през есента на 2019 г. Така и стана.
Освен тази отсечка в момента се строи и 16-километров участък между Буховци (близо до Търговище) и Белокопитово (до Шумен ), чийто изпълнител беше избран през юли 2017 г. Според договора 16-километровото трасе трябва да бъде готово в края на 2020 г., но по него строителство започна чак през август 2018 г. Тя се забави заради отчуждителни процедури, които блокираха изграждането. През май 2019 г. регионалният министър Петя Аврамова заяви, че лотът ще е готов през 2021, цитира dariknews.bg.
Заявките на правителството са цялата магистрала от София до Варна да е готова през 2024 г. Доколко това е реалистично е друг въпрос. Държавната "Автомагистрали" трябва да построи 134 км до Велико Търново, но засега има разрешително за строеж само за 1 км, чийто шумен старт беше поставен през април 2019 г. (преди евроизборите).
Отсечката е разделена на шест лота, като за първите три има готови технически проекти, а за вторите ще има в началото на следващата година. Все още се изработват и парцеларни планове за отчуждения и се провеждат търгове за строителен надзор. На фона на това прогнозите на регионалния министър Петя Аврамова цялата магистрала да е готова до 2024 г. изглеждат твърде смели. Но няколко години след този срок звучи възможно Велико Търново да е свързано със София.
Остават още 90 км, чиято съдба е съвсем неясна - нито е започнал търг, нито има проект.