Виолета Комитова: Толът трябва да е по-скъп и да покрива четири пъти повече пътища

Какъв е реалният резултат от всичко това? Строи ли се магистрала "Хемус"

Трасето е разделено на 9 части. Първите три, общо около 50 км от Боаза до Плевен, се строят в момента. Първата отсечка (15 км от Боаза до Дерманци) е готова на 65% и очакваме да приключи през първата половина на 2022 г. Втората отсечка (19 км) е с 15% напредък. По договор, който сме заварили, тя трябва да е готова до края на 2024 г. Тук само ще припомня, че имаше обещания цялата "Хемус" да е готова през 2024 г., а сега виждаме, че тогава може да очакваме една от по-напредналите отсечки да бъде завършена. Няма как магистралата да бъде завършена напълно тогава. Аз също искам това да се случи, но е нереалистично.

Третата отсечка е 17 км (до разклона Плевен - Ловеч). Тя е готова на 30% и трябва да завърши в средата на 2023 г.

Значи третият участък ще е готов преди втория?

- Така е по договор. Но тук говорим за най-напредналите отсечки. Общо 51 км. Това е, което може да очаквате през 2024 г.

От там нататък какво е положението - до Велико Търново кога ще има магистрала?

 

- Това са отсечките 4, 5 и 6. Те са на фаза отчуждителни процедури, които трябва да приключат, за да започне строителството. Само ще ви кажа, че държавата няма единен регистър за собствеността на имотите и е доста трудно да се намерят собствениците на терените.

За тези участъци има ли преведени аванси?

- Да, има. За доставка на материали и за наемане на строителна техника. Но строителството реално може да започне най-рано догодина. И тук е рискът от фалит на тези компании, които са взели авансите. Говорим за стотици милиони, които са дадени без нищо насреща.

За последните три участъка на "Хемус" няма никакво строителство все още, нали така?

- Там все още дори няма уточнено трасе. След Велико Търново към Шумен има предполагаемо трасе, за което се правят проучвания и се оказва, че теренът не е подходящ, а има и археологически находки. Сега се търси алтернативно трасе. Не се знае колко време ще е нужно, за да се уточни. Въпреки това за тези участъци има раздадени аванси за милиони. Най-интересното е, че има дори сключен договор с фирма за доставка на озеленяване на магистралата. Ние не знаем откъде ще мине трасето, а вече сме платили за "цветя".

Така че искам ясно да кажа: ние не спираме никакво строителство по "Хемус", както ни обвиняват. Напротив - правим всичко възможно то да се случи. Но истината е, че това просто няма как да стане по цялото трасе сега. Попитайте Николай Нанков има ли документ, който залага, че магистралата ще е готова до 2024 г., както ГЕРБ обещават на хората. Няма такъв документ, както няма и гаранция срещу фалит на фирмите, които са получили аванси.

Последни новини

Иван Шишков: „Хемус“ се е превърнала в една строителна илюзия

Иван Шишков: „Хемус“ се е превърнала в една строителна илюзия

3 участъка от „Хемус” и 10 ремонта на язовири са правени без разрешителни за строеж (ВИДЕО)

3 участъка от „Хемус” и 10 ремонта на язовири са правени без разрешителни за строеж (ВИДЕО)

Виолета Комитова: Толът трябва да е по-скъп и да покрива четири пъти повече пътища

Виолета Комитова: Толът трябва да е по-скъп и да покрива четири пъти повече пътища